نقشه های اتوکد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۵۰ص مطالعات + نقشه + رندر دارای مطالعات ، نقشه های اتوکد و عکس های سه بعدی(رندر) می باشد
فهرست مطالب صفحه
گفتار اول : مطالعات پایه 34 - 1
1-1- فراغت 1
1-1-1- کارکردهای فراغت 1
1-1-2- تحولات کمی و کیفی در گذران اوقات فراغت 2
1-1-3- ضرورت برنامه ریزی برای اوقات فراغت 2
1-2- پرورش کودک 2
1-2-1- کودک و اجتماع 2
1-2-2- روان شناسی تربیتی 3
1-2-2-1- هدف های تربیتی بر بنیاد دموکراسی 4
1-2-2-2- هدف های تربیتی اسلام 4
1-2-3- هدف از پرورش کودکان5
1-2-4- شرایط اجرای اصول و روش های صحیح تربیت 5
1-2-5- ویژگی های ذهنی- شناختی کودکان 6
1-2-6- انطباق و سازگاری با محیط 7
1-2-6-1- شرایط انطباق با محیط 7
1-2-7- تاثیر سرگرمی های مفید در پرورش کودک 8
1-2-8- تامین امنیت و آسایش خاطر کودکان 10
1-2-9- اعتماد به نفس، امیدواری و خوش بینی 10
1-2-10- عدم پذیرش مسئولیت در کودکان 11
1-2-11- روش پرورش ذوق و قریحه، هنر و زیبایی شناسی در کودکان 12
1-2-12- روش پرورش دینی و اخلاقی 12
1-2-12-1- پرورش دینی 13
1-2-12-2- تربیت اخلاقی 13
1-2-13- نتایج و توصیه ها 13
1-3- روان شناسی کودک 14
1-3-1- مفاهیم بنیادی در روان شناسی رشد 14
1-3-1-1- تعریف رشد 14
1-3-1-2- مفهوم پختگی (رسیدگی) 15
1-3-1-3- مراحل رشد و تحول کودکان 15
1-3-2- تفاوت رشد و پرورش 19
1-3-3- نیازها و علایق کودک 20
1-3-3-1- نیازهای اساسی کودکان از دیدگاه روان شناسان 20
1-3-3-2- نیازها و علایق ذاتی کودکان 21
1-4- کودک و هنر 29
1-4-1- دنیای کودک در نقاشی های او 29
1-4-2- شناخت ویژگی های روانی کودکان از نقاشی های آنان 29 1-4-3- اهمیت و تاثیر رنگ در کودکان 30
1-4-4- روان شناسی رنگ ها 30
1-4-5- کودکان و رنگ ها 31
1-5- کودک و ادبیات کودک 32
1-5-1- داستان 32
1-5-2- شعر 33
1-5-3- قصه 34
1-6- نتیجه گیری 34
گفتار دوم- مطالعات تکمیلی 59 - 35
2-1- مطالعات تاریخی- موضوعی (نگاهی به آموزش و پرورش) 35
2-1-1- آغاز سن آموزش و پرورش در ایران و جهان 35
2-2- سابقه مراکز آموزش پیش از دبستان در ایران و جهان 35
2-2-1- تاریخچه آموزش پیش از دبستان در ایران و جهان 35
2-2-2- تاریخچه باغ کودکان (Kindergarten) 37
2-2-3- تاریخچه مدارس جهان 38
2-2-3-1- بیداری (1916- 1900) 38
2-2-3-2- امیدواری (1945- 1916) 39
2-2-3-3- بازسازی و گسترش (1975- 1945) 40
2-3- بررسی آموزش پیش از دبستان در دوره های تاریخی مختلف ایران 41
2-3-1- آموزش و پرورش در دوره باستان 41
2-3-2- دوره تاریخی (از صدر اسلام تا 250 هجری) 42
2-3-3- دوره تجدید حیات و استقلال ایران (250 تا 656 هجری) 43
2-3-4- دوره سلجوقی 43
2-3-5- دوره تیموری 43
2-3-6- دوره صفویه (دوره شکوفایی ایران) 43
2-3-7- دوره قاجاریه 44
2-3-8- تحولات آموزشی در دوره پهلوی و گسترش مدارس مدرن 47
2-4- بررسی آماری فضاهای مورد علاقه کودکان (زیر 12 سال) 49
2-4-1- انتخاب همراه توسط کودکان برای رفتن به پارک 51
2-4-2- انتخاب تعداد هم بازی توسط کودکان 51
2-4-3- نمودار فضای انتخابی توسط کودکان 52
2-4-4- انتخاب بافت فضای پارک توسط کودکان 52 2-4-5- انتخاب نوع بازی 53
2-4-6- فعالیت آزاد 53
2-4-7- نوع فعالیت در محیط 54
2-4-8- مشارکت در ساختمان سازی 54
2-4-9- بازی و خلاقیت 55
2-4-10- نوع بازی 55
2-4-11- هنرهای انتخابی 56
2-4-12- نوع بازی های ورزشی 56
2-4-13- انتخاب رنگ 57
2-4-14- تمایل برای ناظم بودن 57
2-4-15- انتخاب نوع قصه 58
1-6- نتیجه گیری 58
گفتار سوم- مطالعات تطبیقی 77 - 60
3-1- نمونه های خارجی 60
3-1-1- قصر کودکان من (ماتسوزاکا- ژاپن) 60
3-1-1-1- معماران 60
3-1-1-2- کودکان 61
3-1-2- مرکز مراقبت روزانه کودکان اولونسالو 65
3-1-2-1- معماران 65
3-1-2-2- کودکان 66
3-1-2-3- مدیریت 67
3-2- نمونه داخلی/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران 69
3-2-1- سازمان 70
3-2-1-1- معاونت تولید 71
3-2-1-2- معاونت فرهنگی 72
3-2-1-3- معاونت پژوهش 74
3-2-1-4- معاونت تولید 75
3-2-1-5- حوزه مدیر عامل 76
گفتار چهارم- مطالعات زمینه 101 - 78
4-1- استان خراسان 78
4-1-1- سابقه تاریخی سکونت 78
4-1-2- تحولات جمعیتی استان خراسان 79
4-1-3- بررسی جغرافیایی استان 80
4-1-3-1- موقعیت جغرافیایی 80
4-1-3-2- ارتفاعات استان خراسان 80
4-1-3-3- آب و هوای استان خراسان 80
4-1-3-4- بادهای استان خراسان 81
4-2- شهر مشهد 82
4-2-1- بررسی های جمعیتی شهر مشهد 83
4-2-1-1- تعدد جمعیت و میزان رشد 83
4-2-1-2- مشهد کنونی 84
4-2-2- مطالعات اقلیمی شهر مشهد 87
4-2-2-1- جدول بیوکلیماتیک ساختمانی 87
4-2-2-2- رطوبت هوا (مطالعات نمونه شهر مشهد) 88
4-2-2-3- مطالعات اقلیمی و جغرافیایی محل 89
4-2-3- تعیین مصالح ساختمانی 90
4-2-4- فرم ساختمان در رابطه با اقلیم 90
4-2-5- انتخاب جهت استقرار ساختمان 91
4-2-6- تهویه مورد نیاز 92
4-2-7- تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری 92
4-2-8- ویژگی های معماری در مناطق گرم و خشک 93
4-3- مشخصات سایت مورد نظر برای طراحی کانون پرورش فکری 94
4-3-1- دلایل انتخاب سایت 94
4-3-2- موقعیت سایت در طرح جامع و طرح تفضیلی 94
4-4- آنالیز سایت 96
گفتار پنجم- مبانی نظری طراحی 119 - 102
5-1- بررسی الگوهای شهری در تناسب با موضوع 102
5-1-1- الگوی شماره 57، کودک در شهر 102
5-1-2- الگوی شماره 73، زمین های بازی اکتشافی 103
5-1-3- الگوی شماره 75، خانواده (The Family) 104
5-1-4- الگوی شماره 86 ، خانه کودک (Children Home) 104
5-1-5- الگوی شماره 137، محوطه کودک 105
5-1-6- الگوی شماره 203، غارهای کودکان 106
5-1-7- نتیجه گیری 106
5-2- مقدمه ای بر معماری کودکان 108
5-2-1- کودک، فضا و معماری 110
5-2-2- محیط های مناسب برای کودکان 110
5-2-3- دریافت حسی و هوشی فضای معماری 111
5-2-4- کودک و فضای ساخته شده 114
5-2-5- درک و توجه به فضا 114
5-2-6- نیاز به تملک فضا 115
5-2-7- حرکت و سروصدا 115
5-2-8- طراحی فضا با توجه به مشکلات رفتاری و روانی کودکان 115
5-2-9- خصوصیات معمار 116
5-2-10- نتیجه گیری 117
گفتار ششم- طراحی 150 - 120
مقدمه (برنامه ریزی معماری و چگونگی تحقیق) 120
6-1- سیاست های کلی برنامه ریزی، تعیین اهداف و هدف های عملیاتی 121
6-1-1- ارتقاء سطح علوم و فرهنگ برای کودکان 121
6-1-2- آموزش وبرنامه ریزی اوقات فراغت کودکان از طریق بازی 121
6-1-3- تلاش برای تقویت و پرورش رفتارهای هنجارسازی در کودکان 122
6-1-4- خودکفایی نسبی کودکان 122
6-2- معیارهای طراحی 123
6-2-1- معیارهای زیست محیطی 123
6-2-2- معیارهای زیبایی شناختی 123
6-2-3- معیارهای عملکردی 123
6-3- تناسبات انسانی و نقش آن در طراحی 123
6-4- اصول و معیارهای طراحی فضاهای آموزشی 125
6-4-1- مکان یابی واحدهای آموزشی 125
6-4-2- شرایط محیطی 125
6-4-3- جهت یابی 125
6-4-4- دسترسی 125
6-5-4- ظرفیت 126
6-4-6- ایمنی 126
6-4-7- معیارهای ایجاد آسایش در فضاهای داخلی 132
6-5- برنامه فیزیکی طرح 133
6-5-1- بخش تحقیقات و پژوهش 133
6-5-1-1- آشنایی با گیاهان و جانوران 133
6-5-1-2- بخش کامپیوتر 134
6-5-1-3- کتابخانه مرکزی 134
6-5-2- بخش آموزشی 135
6-5-2-1- کلاس های آموزشی، فرهنگی و هنری 135
6-5-3- بخش عملکردهای همایشی 135
6-5-3-1- سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 135
6-5-4- بخش عملکردهای نمایشی 137
6-5-4-1- نمایشگاه دائمی 137
6-5-4-2- نمایشگاه موقت 137
6-5-5- بخش اداری (مدیریت و روابط عمومی) 137
6-5-6- بخش خدماتی و رفاهی 138
6-5-6-1- رستوران 138
6-5-6-2- آبدارخانه 138
6-5-6-3- سرایداری 138
6-5-6-4- سرویس های بهداشتی 138
6-5-6-5- فضاهای تاسیساتی 139
6-5-7- بخش فضای باز و محوطه 139
6-5-7-1- محل تجمع و قدم زدن 139
6-5-7-2- فضای سبز 139
6-5-7-3- فضای بازی 140
6-5-7-4- فضاهای ورزشی و تفریحی 141
6-5-7-5- پارکینگ 141
6-5-7-6- فضاهای ارتباطی و فضاهای غیر مفید 141
برنامه فیزیکی و ریزفضاهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 142
فهرست منابع و ماخذ 151
پیوست الف- معرفی طرح 153
فهرست جدول ها صفحه
جدول شماره 1-1- سلسله مراتب نیازها از دیدگاه مزلو 21
جدول شماره 2-1- انتخاب همراه برای رفتن به پارک 58
جدول شماره 4-1- تحولات جمعیت استان خراسان در سرشماری ها 79
جدول شماره 4-2- تحولات جمعیتی شهر مشهد 83
جدول شماره 4-3- تغییرات جمعیت شهر مشهد نسبت به شهرهای دیگر 84
جدول شماره 4-4- تحولات جمعیتی مشهد از سال 45 تا 75 84
جدول شماره 4-5- خانوار و جمعیت به تفکیک جنس در شهر مشهد 84
جدول شماره 4-6- جمعیت کودکان به تفکیک سن و جنس در شهر مشهد 85
جدول شماره 4-7- ناحیه 1 85
جدول شماره 4-8- ناحیه 2 85
جدول شماره 4-9- ناحیه 3 86
جدول شماره 4-10- ناحیه 4 86
جدول شماره 4-11- ناحیه 5 86
جدول شماره 4-12- ناحیه 6 86
جدول شماره 4-13- ناحیه 7 86
جدول شماره 4-14- جمع کل نواحی هفت گانه 86
جدول شماره 6-1- ارتقاء سطح علم و فرهنگ 121
جدول شماره 6-2- آموزش و برنامه ریزی اوقات فراغت 121
جدول شماره 6-3- تقویت و پرورش رفتارهای هنجارسازی در کودکان 122
جدول شماره 6-4- خودکفایی نسبی کودکان 122
جدول شماره 6-5- قد کودکان 3 تا 6 سال به سانتی متر 124
جدول شماره 6-6- قد کودکان 7 تا 11 سال به سانتی متر 124
جدول شماره 6-7- ضریب ابعاد بدن کودک نسبت به قد ایستاده 124
جدول 6-8- خلاصه ضوابط ایمنی به سانتی متر 131
فهرست عکس ها صفحه
عکس شماره 3-1- ساکاکورا سمت چپ در کنار لوکوربوزیه 60
عکس شماره 3-2- نمایی از محوطه مجموعه 61
عکس شماره 3-3- نماهایی از گنبد و داخل ساختمان 62
عکس شماره 3-4- قصر کودکان من، ساکاکورا و انجمن مهندسین اوزاکا 64
عکس شماره 3-5- محوطه و بخشی از مرکز اولونسالو 65
عکس شماره 3-6- کودکان در محوطه مرکز 67
عکس شماره 3-7- مرکز مراقبت روزانه کودکان اولونسالو 69
عکس شماره 3-8- ورودی مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری 69
عکس شماره 3-9- راهروی مرکز آفرینش ها 71
عکس شماره 3-10- ورودی ساختمان مرکز آفرینش ها 75
عکس شماره 3-11- موزه 76
عکس شماره 4-1- عکس هوایی مشهد 82
عکس شماره 4-2- عکس هوایی از محدوده سایت 94
عکس شماره 4-3- امامت 74 در ضلع جنوبی سایت 95
عکس شماره 4-4- بزرگراه امام علی در حاشیه سایت 96
عکس شماره 6-1- کودکان در حال بازی 120
عکس شماره 6-2- سرویس بهداشتی 138
عکس شماره 6-3- نمونه ای از فضای بازی 140
عکس شماره 6-4- بازی کودکان 141
فهرست شکل ها صفحه
شکل شماره 3-1- نماهای مختلف بنای مرکز اولونسالو 66
شکل شماره 4-1- جدول بیوکلیماتیک ساختمانی شهر مشهد 87
شکل شماره 4-2- موقعیت و زوایای تابش خورشید در عرض جغرافیایی 37 89
شکل شماره 4-3- نمودار جهت استقرار ساختمان در اقلیم مشهد 92
شکل شماره 4-4- موقعیت سایت در طرح تفضیلی 95
شکل شماره 4-5- کاربری اراضی و تراکم مسکونی 97
شکل شماره 4-6- مسیر حرکتی پیاده و سواره 98
شکل شماره 4-7- دید و منظر 99
شکل شماره 4-8- آلودگی صوتی 100
شکل شماره 4-9- جهت استقرار ساختمان 100
فهرست نقشه ها صفحه
نقشه شماره 3-1- نمای شماره 1 قصر کودکان من 62
نقشه شماره 3-2- نمای شماره 2 قصر کودکان من 62
نقشه شماره 3-3- سایت پلان، پلان های طبقات و برش 63
نقشه شماره 3-4- پلان طبقه همکف و نمای شمالی 68
|